بنام خدا

مردی که همانند یک کشتی می اندیشید؛ جَک ریچارد استِفی [J.Richard “Dick” Steffy -1924,2007]


زنده یاد استاد دیک استفی (D-Steffy) و مایکل کاتزوه (M-Katzev) - در حال بررسی نقشه کشتی مغروق کرینا (Kyrenia - عکس از S-Katzev INA


زنده یاد دیک استفی، شخصی است که تقریباً یکتنه رشته بازسازی کشتی [Reconstruction Ship] را بنیانگذاری کرد. وی در 29 نوامبر سال 2007 در سن 83 از دنیا رفت. دیک یک دانشمند پیشگام و دارای وجودی فوق العاده گرم و صمیمی بود. وی با یاد وخاطری شیرین این دنیا را ترک گفت همچنین وی به عنوان متخصص، در زمینه مهندسی برق برای تاسیس موسسه باستان شناسی شناور [Institute Of Nautical Archaeology] و برنامه تحصیلی باستان شناسی شناور در دانشگاه ای اند ام تگزاس [Nautical Archaeology Program at Texas A&M University] کمک های قابل ملاحظه ای را به عمل آورد. تعدادی کمی از دانشمندان در دوره حیات خود اقدام به خلق رشته ای جدید می کنند اما دیک این امر گران را به سر انجام رساند. در واقع، وی با پشتکار و عشق در سال 1994 کلمه به کلمۀ کتاب ساخت کشتی های چوبی و تفسیر کشتی های مغروق[Wooden ship Building and the Interpretation of Shipwreck] را به رشته تحریر در آورد. شخصیت وی بیشتر به خاطر داشتن نبوغ بالا برای پژوهش به رسمیت شناخته می شود. با اینکه وی هیچگونه تدریس رسمی نداشته اما دانشگاه ای اند ام تگزاس به وی درجه‌های علمی استاد تمامی یا سر استادی را اهدا کرد و علاوه بر آن در سال 1985 وی یکی از اعضای بنیاد مک آرتور [MacArthur Foundation- بنیادی که حامی مالی افراد خلاق است] شد. دیک در سال 1970 میلادی با مایکل و سوزان کاتزو [Michael & Susan Katzev] به همراه تیمش بر روی کشتی مغروق کیرنیا [Kyrenia Wreck]مشغول کار شد، یک کشتی تجاری یونانی [Merchant Ship]  که در حدود 300 قبل از میلاد در سواحل شمالی قبرس غرق شده بود.این اولین کشتی باستانی [Ancient Ship] بود که از بستر دریای مدیترانه  به سطح آوری [Raised or Recovery] شده و مرمت، حفاظت و بازسازی شده بود. دیک بدنه کشتی های [Hull] متعددی را مورد مطالعه قرار داد. کشتی مغروق کیرنیا به عنوان فرزند، از وی به یادگار مانده. وی حتی در آخرین ایام  زندگی به کشفیات جدیدی نایل آمد. دیک سفرهای زیادی  را به اسرائیل برای مطالعه کشتی های مغروق این ناحیه داشت، که برخی از آنها دارای اهمیت بسیاری هستند.کار وی بر روی آتلیت رِم [Athlit Ram] و قایق جلیله [Galilee Boat] (همچنین نامیده می شود قایق جیسوس) از شاهکارهای بررسی وی می باشند. دیک می توانست به همان سادگی که شما یک روزنامه را می خوانید ساختار یک کشتی را تفسیر کند"او بسیار خوب بود".گاهی وقت ها وی جدی و زیرک بود. پس از اینکه وی فرصت مطالعه بر روی قایق جلیله را یافت او به من [منظور شلی واچمان- shelley Wachsmann] نقشه ساده از چگونگی تصوراتش در مورد ساختار این قایق را نشان داد.طولی نکشید پس از مدتی پدر فرانسیس استانیسلائو [franciscan father stanislao loffreda] ویرجیلو کوربو [virgilio corbo]، که در نزدیک میگدال[Migdal] در حال کاوش بودند، از کاوش قایق [منظور قایق جلیله] ما دیدن کردند.آنها به من خبر از کشف یک موزاییک با طرح قایق مربوط به قرن اول میلادی را در این محوطه [منظور میگدال]  را دادند .زمانیکه کاربو [یکی از کاوشگران میگدال]  طرح آن قایق را در دفترچه من [منظور شلی واچمان] کشید هیجان زده  شدم زیرا طرح وی دقیقاً شبیه آن چیزی بود که دیک قبلاً برای من کشیده بود. همسر دیک  لوسیل در سال 1991 فوت کرد. هم اکنون از وی دو پسر ( دیوید و لورن)، یک خواهر (موریال) و برادرش (میلتون) و هفت نوه باقی مانده اند- دل تمام کسانی که دیک را می شناختند برای او بسیار تنگ می شود. نوشته شده توسط شلی واچسمان [shelley Wachsmann].

مترجم ر.ادیبی : دیک استفی همیشه برای من به عنوان  الگو در صدر کار قرار خواهد داشت.

برای ترجمه متن بالا از این مقاله کوتا زیر بهره گرفتم:

Wachsmann, s. (March/April 2008). J.Richard “Dick” Steffy -1924,2007. Biblical Archaeology Reviev, 34(2), 20.