پیشینه مطالعات باستان شناسی زیرآب در  اسکاندیناوی –قسمت  سوم یا آخر   (کشور پادشاهی دانمارک )

تدوین : رامین ادیبیعضو موسسه مردم نهاد باستان شناسی زیر آب (دریایی) ایران  Ramin.adibi2012@Gmail.com


photo:http://www.vikingeskibsmuseet.dk

دانمارک کشوری پادشاهی در منطقه اسکاندیناوی می باشد که با دریای بالتیک‌ و دریای شمالی هم مرز است. جنبه های مختلف این کشور مانند: جغرافیا، تاریخ، آداب و رسوم، نوع برخورد و روش زندگی مردمان ساکن در این نقطه از دنیا همشیه برای اینجانب جالب و مورد علاقه بوده....

پیشینه مطالعات باستان شناسی زیرآب  کشور دانمارک

در سال 1993 سازمان تحقیقات ملی دانمارک (Danish national research) جهت تقویت باستان شناسی دریایی  مرکزی را تأسیس کرد که به وسیله موسسه باستان شناسی دریایی موزه ملی (National Museums Institute of maritime Archaeology) گسترش پیدا کرد. این مرکز بر روی مسائلی چون: ظاهر دریایی باستان شناسی (Maritime Aspects Of Archaeology)، باستان شناسی شناورها (Archaeology of watercraft)، و توسعه ابزار و روش ها متمرکز بود. همچنین روابط نزدیک با موسسه باستان شناسی کپنهاگ (Institute Of Archaeology In Copenhagen) منجرب به توسعه بر نامه آموزشی در زمینه باستان شناسی دریایی شد (Ruppe & Barstad, 2002 , p. 10.11).

در سال 1996 به صورت ناگهانی از بزرگترین کشف 50 سال اخیر اروپا پرده بر داشته شد؛ این کشف شامل 9 کشتی متروک بود که قدمتشان به دوره های وایکینگ و اواخر قرون وسطی بر می گشت. شواهد مادی (Physical evidence) حاکی از آن بود که این کشف حاوی بزرگترین کشتی های جنگی (Warship) وایکینگ می باشد، در همین زمان یک خط ساحلی (Coastline) و یک لنگرگاه (Anchorage) قدیمی که از اطلال آکنده شده بود و قدمتشان به اواخر قرون وسطی بر می گشت نیز به دست آمد. در سالهای 1996 و 1997 هشت کشتی از نه کشتی مدفون در منطقه های (the new museum harbor) و (canal) به صورت کامل حفاری شد. قدیمی ترین (earliest) کشتی متروک به دست آمده از این سایت ها مربوط به 1025 میلادی می باشد که یک کشتی بزرگ و دراز(Long ship) وایکینگی است و بزرگترین نمونه ای به دست آمده محسوب می شود و در حماسه های اسکاندیناوی (saga) به "مار دراز" (Long serpent) مشهور است، بدنه این کشتی متروک از لحاظ وزنی سبک بوده و ابعادی بلند و باریک داشته  و 87 پارو زن (paddler - rower) و .... در آن جای می گرفته. کشتی های متروک دیگر به دست آمده کاربری حمل و نقل (cargo carrier) داشته اند. قدمت هشت کشتی به دست آمده شامل یک برهه زمانی 300 ساله می باشد که از 1025 شروع وتا 1336 میلادی ادامه می یابد. هنگامی که کشتی سازی (shipbuilding) سنتی (tradition) اسکاندیناوی در قرن 14 میلادی رو به افول بود کشتی کشف شده Roskilde1  نشانه هایی از یک تغییر مکانی در دودمان وایکینگ ها است، برخی از ابعاد بدنه کشتی (straight stern and stern post) به صورت ناشیانه ای نسبت به کشتی های اولیه (Earlier) ساخته شده بود و ضمخت تر بود (Ruppe & Barstad, 2002 , p. 10.11).

بادبانهای پشمی (Woolen sailر کشتی های وایگینگ یک جزء مهم محسوب می شده که امروزه استفاده از این نوع بادبانها منسوخ شده. کشف بادبانهایی از جنس پارچه پشمی (Viking- period woolen cloth sail) مربوط به دوره وایکینگ در یک کلیسای نروژی منجرب به جذاب تر شدن کشتیرانی وایکینگ ها شد. امروز نسل گوسفند هایی که از پشم آنها برای ساخت بادبان استفاده می کردند منقرض شده. همچنین یکی از جذابترین قسمت های موزه های منطقه اسکاندیناوی به نمایش منسوجات برای دریانوردی (textile for seafaring) اختصاص دارد (Ruppe & Barstad, 2002 , p. 10.11).


Ruppe, C. V., & Barstad, J. F. (2002 ). International Handbook Of Underwater Archaeology . New York : Kluwer Academic/Plenum Publisher .

 برای دسترسی به فایل پی دی اف این مطلب اینجا کلیک کنید.